Elevrecension: Farlig mark

Farlig mark är skriven av Louis Sachar.

Boken handlar om Tamaya och Marshall som är grannar och gör sällskap till och från skolan fast de egentligen inte är vänner. En dag så tar Marshall en annan väg för att Chad, hans mobbare har utmanat honom att slåss inför skolan. Tamaya förstår ju självklart ingenting men hon följer efter honom ändå. Chad märker att Marshall har smitit så han följer efter de in i skogen de gått igenom. Chad hinner ikapp de till slut och ställer till problem. Tamaya reagerar snabbt och tar en klump lera ifrån marken och kastar den i ansiktet på Chad.

Dagen efter så syns inte Chad till nånstans och inte dagen därpå heller. Samtidigt börjar Tamaya märka att hennes hand kliar fruktansvärt mycket och hon börjar få sår och blåsor på. Kan det ha någonting med Chads försvinnande att göra?

Jag tycker boken är fruktansvärt bra, man lever sig in verkligen. Jag tycker att de som gillar att läsa om problemlösningar i verkliga livet ska läsa den här boken. Det var ju någonting i leran som var farligt så det handlar ju också om vad vi gör med vår miljö. Jag tror vi ska va försiktiga med vad vi häller ut eller utsätter vår miljö för. Det var spännande, det hände t.ex. något slags problem sen så kom det fler och fler. Boken var iallafall jättebra tycker jag.

10/10 av en tjej i åttan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sommarboktips: Kära dagbok (jag hatar dig)

Recension: Mörkt svek

Boktips- En sekund i taget