Elevrecension: The Dirt

Recension: The Dirt av Nikki Sixx, Tommy Lee, Vince Neil, Mick Mars och Nick Strauss

The Dirt är en ohyggligt bra bok. Den fattar tag om läsarens sinne och håller kvar det tills man har läst ut den. Dessa berättelser och anekdoter är så vilda, galna och sorgliga på så många sätt att man blir helt chockerad när man inser att allt faktiskt har hänt. Boken handlar om rockbandet Mötley Crües resa till toppen och fallet till botten. Om hur Nikki Sixx överlevt överdos efter överdos, om hur Tommy Lee var gift med två sexikoner, om Vince Neils relation med döden och Mick Mars syn på livet och allt som existerar. Från den ena trassliga barndom till den nästa går boken in på uppväxten av våra dekadenta hjältars liv. Från att trumma på kastruller till att skriva låttexter i fängelset så håller boken kvar läsaren på ett sätt jag aldrig upplevt förut.

Jag kan helhjärtat säga att det här är nog en av de bästa böckerna jag någonsin läst. Den uttrycker sig på ett sådant sätt att man inte ens ifrågasätter världssynen boken ger ut. Den lär en att verkligheten är dyster och hemsk men man överlever ändå och att rockbands livet inte är en lyxig dans på rosor. Bokens struktur gör det möjligt för läsaren att uppleva allas syner och sidor på situationerna som dessa varelser av dekadens har upplevt. Om du uppskattar musikhistoriens olika epoker så rekommenderar jag denna bok med hela mitt hjärta och lite till.

Betyg: 10/10 Borde varit längre!

//Lou


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sommarboktips: Kära dagbok (jag hatar dig)

Recension: Mörkt svek

Boktips- En sekund i taget