Bokrecension - Flickan på hotellet

Flickan på hotellet är en ungdomsroman/deckare som är skriven av Katarina Wennstam. Boken publicerades år 2017 och är den första boken i en planerad trilogi om Alex Skorp.

Förlag: Rabén & Sjögren

Flickan på hotellet handlar Alex/(Alexandra) som tillsammans med sina bästa kompisar Charlie och Bianca försöker att få reda på vem är det som har mördat flickan på hotellet, och vem flickan egentligen är. Kompisarna försöker att hitta mördaren utan att polisen får veta något om det. Därför blir Alex tvungen att göra vissa grejer utan att hennes föräldrar får veta något om det, eftersom hennes bonusmamma är en polis och jobbar just med det här fallet. Till exempel så skaffar hon sig ett jobb på hotellet där mordet skett, utan föräldrarnas tillåtelse. Nätet och sociala medier hjälper kompisarna ganska mycket och snart har de många ledtrådar som leder de till en misstänkt som inte tvekar att göra om sitt brott.

Flickan på hotellet är en ganska spännande bok tycker jag, eftersom hela tiden blir man nyfiken på hur det kommer att gå för kompisarna. Kommer de att hitta mördaren utan att polisen upptäcker något eller blir de upptäckta vid en viss plats i boken.

Boken innehåller vissa obehagliga scener som jag tycker är modigt skrivna av Katarina, eftersom scenerna gör verkligen oss ungdomar mer uppmärksamma på saker som händer i dagens samhälle. Dessutom så tar boken upp ämnen som har med sociala medier att göra, så som hur folk enkelt loggar in på sociala medier med fejkat konto och får andra att tro på de.

Själv skulle jag rekommendera boken för ungdomar som använder sociala medier ganska mycket, eftersom man få veta saker om sociala medier man inte visste innan. Därtill så vill jag rekommendera den för ungdomar som tänker att jobba på domstol i framtiden, eftersom boken förklarar till exempel vad skillnaden är mellan ett mord och ett dråp.

Betyg 5/5.

//Amira, åk. 9