Sommarens böcker: Boet

Nu har höstterminen snart varit igång i två veckor. Jag tänkte att jag skulle börja skriva lite om böckerna jag läst under sommaren. Det blev inte de som jag satte upp på listan innan sommaren (det blir väldigt sällan det man tänkt sig, av någon anledning), utan det blev några andra böcker som jag satt i soffan med.

En av dem var Boet, skriven av de kanadensiske författaren Kenneth Oppel. Ju mer jag tänker på boken, desto mer inser jag hur bra jag tyckte om den. Det handlar om en familj med två barn, bokens berättare Steve och hans lillasyster. Steve och hans syster får en dag en lillebror som är mycket sjuk. Resorna går till och från sjukhuset hela tiden. Steve får vet att "prognosen inte är god", men att de inte ska säga något till systern eftersom hon är för liten för att förstå.

I en dröm möter sedan Steve varelser som han tror är änglar. De säger att de kan fixa till Steves nya lillebror. Eftersom Steve på något sätt förstår att det är en dröm så säger han ja till förslaget. Han möter varelserna igen i drömmarna och förstår att de är getingar som bor i familjens hus. Och ganska snart förklarar de att det inte handlar om att fixa någon sjukdom - istället ska Steves lillebror bytas ut mot en ny, frisk. Getingarna försäkrar att ingen kommer att märka någon skillnad alls. Men Steve vill inte skiljas från sin lillebror, hur sjuk han än är - han skulle ju veta att det inte är den riktiga lillebrodern.

Boken börjar egentligen som ett drama om familjen och den sjuke lillebrodern, men övergår till något mer skräckliknande när Steve börjar få svårt att förstå om det som händer i drömmarna verkligen bara händer där, eller om det händer i den verkliga världen också. Spänningen byggs upp mot en skrämmande final. Jag tycker att Kenneth Oppel lyckas väldigt bra att göra Steve till en karaktär som man tycker om. Hela tiden vill han det bästa för sin lillebror och sin familj, och hela familjen känns levande när man läser.

Något som förhöjer boken är illustrationerna, som är tecknade av Jon Klassen, som själv skrivit och tecknat några mycket bra böcker tänkta för mindre barn. Bilderna hjälper verkligen till med att förhöja stämningen i boken.

Det var tydligen inte bara jag som gillade den här boken. Den blev utnämnd till årets bok av The Canadian Library Association. Läs mer om det och om Kenneth Oppel och hans andra böcker på hans hemsida.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sommarboktips: Kära dagbok (jag hatar dig)

Recension: Mörkt svek

Boktips- En sekund i taget