Recension: Odjuret i labyrinten och andra grekiska myter

Den här boken påminde mig om varför jag älskar de grekiska myterna och gudarna! Annika Thor (kanske mest känd för En ö i havet) har skrivit ihop de klassiska grekiska myterna på ett fantastiskt fint sätt. Här finns flera välkända historien, som titelhistorien om odjuret Minotaurus i labyrinten på Kreta, legenden om Ikaros som flög för nära solen på sina vingar av vax och historien om hur Perseus hämtade gorgonen Medusas huvud. Och det är bara några av historierna i boken! Många av dem kände jag till sedan tidigare, men några nya bekantskaper gjorde jag, bland annat historien om Iphis, som inte vet om hen är en pojke eller flicka. Annika Thor lyckas verkligen knyta an till Antikens Grekland genom att ta rollen som berättare av dessa historier på ett mycket bra sätt.

Den här boken är mycket läsvärd och vackert utformad med illustrationer av Jacob Wegelius, som skrev och illustrerade Legenden om Sally Jones och Mördarens apa. Det finns egentligen bara ett råd: läs den och upptäck de grekiska myterna, eller läs och kom ihåg varför du älskade dem i första läget!

Betyget kan bara bli: 10/10

//Björn

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sommarboktips: Kära dagbok (jag hatar dig)

Recension: Mörkt svek

Boktips- En sekund i taget