Bokrecension - Omänniskor

Boken omänniskor är skriven av Nanna Johansson och Kristoffer Svensson. Den gavs ut 2015 och den utspelar sig här i Sverige. Boken är en klassisk fantasybok om människor som förvandlas till djur. 



Jag tyckte att boken var spännande för den handlade om jakten på dom omänniskor som använde sina förmågor på fel sätt. Sigrid som är huvudkaraktär och som förvandlas till lodjur dras in i en kamp som handlar om liv och död. Vem är människa? Vem är djur? Vem är fiende? Vem är god? I Skåne händer mystiska vildsvinsattacker och man misstänker en omänniska. 

Boken är en ungdomsbok och handlar om ungdomar, relationer och allas lika värde. Jag tycker att boken var lite rörig för dom hoppade från olika ställen i Sverige till olika människor som förvandla sig till olika djur. Boken kunde ibland vara brutal och rå och ibland vara kärvänlig. Jag tyckte det var en annorlunda bok men väldigt spännande. Och det spännande slutet gör så man nästan måste läsa nästa bok…..tur att det är en triologi. 

Jag ger boken 7 av 10 möjliga betyg. 

/Skrivet av en kille i 9an

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sommarboktips: Kära dagbok (jag hatar dig)

Recension: Mörkt svek

Boktips- En sekund i taget