Bokrecension - Om jag kunde drömma

Jag har läst Om jag kunde drömma som är en romantisk fantasybok skriven av Stephenie Meyer. I den ursprungliga serien finns 4 böcker; Om jag kunde drömma, När jag hör din röst, Ljudet av ditt hjärta och Så länge vi båda andas. Under 2020 har även nya boken Midnight Sun kommit ut. I den får man historien ur ett annat perspektiv. 



Om jag kunde drömma handlar om Isabella Swan som flyttar till sin pappa i den lilla staden Forks. Där träffar hon den omänskligt perfekta Edward Cullen. Allt med Edward frestar Bella och hon inser inte hur farligt det faktiskt är för henne och andra i hennes närhet att vara med honom. Samtidigt så försöker Edward få Bella att hålla sig borta från honom men han känner ett starkt behov av att vara nära och skydda henne. Detta leder såklart till problem för de båda. 

Jag, som både sett filmen och nu läst denna bok, tycker absolut att boken är så mycket bättre. Historien är mer händelserik och intressant. Man får en tydligare beskrivningen på vad Bella tänker och känner för Edward. Jag tycker om att allt går väldigt långsamt i boken och att författaren har spridit ut de större händelserna, det gör allt mer trovärdigt. I en historia som denna vill man att det ska gå lite långsamt så att man hänger med. Rekommenderas verkligen! 

Betyg: 9/10 

/Maja Karlsson åk.9

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sommarboktips: Kära dagbok (jag hatar dig)

Recension: Mörkt svek

Boktips- En sekund i taget