Bokrecension - Baskervilles hund

Idag läste jag klart boken ”Baskervilles hund” av den kända författaren Arthur Conan Doyle. Boken är en del av den älskade serien om Sherlock Holmes och doktor Watson. 



”Baskervilles hund” är en av dem mest kända deckarna. Boken börjar med att doktor Watson studerar en promenadkäpp som en besökare glömde kvällen innan. Watson försöker använda Sherlock Holmes metoder när han studerar käppen för att veta så mycket om käppens ägare som möjligt. Plötsligt så kommer käppens ägare, doktor James Mortimer och berättar om Sir Charles Baskervilles mystiska död. Han berättar också om legenden om familjen Baskervilles förbannelse, Baskervilles hund. Vi får veta att Sir Henry Baskerville kommer att ärva Baskerville hall som Sir Charles ägde innan. Sherlock Holmes uppgift blir att utreda Sir Charles död och att skydda Sir Henry mot någon ”förbannelse”. Sherlock Holmes skickar Watson till Baskervilles hall med Sir Charles och Doktor Mortimer och genom dem mest spännande händelserna jag har nånsin läst så löser Sherlock Holmes och Doktor Watson det mystiska fallet. 

Jag kanske inte är någon riktig deckarkännare men som det står på baksidestexten så är jag en av dem många som tycker att ”Baskervilles hund” är den bästa detektivhistorien som någonsin berättats. Jag tycker att boken skapar en stor spänning hos läsaren genom att läsaren får massa ledtrådar som inte alltid leder någonstans. Man får läsa Doktor Watsons dagbok vilket också skapar spänning. I slutet så blir det flera vändningar vilket är typiskt för deckargenren och det ger en jättebra bok ett ännu bättre slut. Jag rekommenderar boken varmt 10/10.

 /K.A elev i nian

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sommarboktips: Kära dagbok (jag hatar dig)

Recension: Mörkt svek

Boktips- En sekund i taget