Recension: Som hund och katt

Det här är en berättelse om jag och du. Om två unga människor som tvingas leva tillsammans för en pappa och en mamma blivit tillsammans. Varannan vecka spenderar de tillsammans, och de hatar varandra. En dag är föräldrarna borta, olyckan framme, en av ungdomarna hamnar på sjukhus. Efter det inser båda ungdomarna att de glider närmare varandra, att kärleken har börjat gro mellan dem. Kan en sådan grej sluta väl?

Per Nilsson är en barn- och ungdomsboksförfattare som get ut ganska många böcker. Bland annat Hjärtans fröjd och böckerna om Extra. Jag har inte läst mycket av honom tidigare, bara hans science fiction-bok Otopia som kom för något år sedan. I Som hund och katt fortsätter han utmana läsaren. Boken handlar om två ungdomar, jag och du. De tvingas bli bonussyskon åt varandra och hatar först varandra. Efter ett sjukhusbesök blir de närmare varandra, inser att kärleken börjar gro mellan dem.

Boken är nästan skriven som en dikt, men den är inte alltför svår att följa. Personerna nämns inte som mer än "jag" och "du", vilket är intressant, även om jag kan sakna lite namn att hänga upp berättelsen kring. Historien handlar både om hur det är att samsas när familjen runt en ändras, och hur det blir när kärleken dyker upp, i det här fallet är kärleken både komplicerad och anses förbjuden. Väl värd en genomläsning!

Betyg: 7/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sommarboktips: Kära dagbok (jag hatar dig)

Recension: Mörkt svek

Boktips- En sekund i taget