Recension: Sagan om Ringen

Sagan om ringen är en väldigt spännande och intressant bok. Denna bok är del 1 av trilogin om Härskarringen. Det finns även 3 filmer som är baserade på böckerna. Den är skriven av John Reuel Ronald Tolkien, som är mest känd för trilogin om härskarringen. Tolkien ses av många som grundaren av den moderna fantasygenren. Han skrev även massor andra böcker som blev populära till exempel Hobbit, som man läser innan trilogin om Härskarringen.

En gång för länge sedan smiddes de stora ringarna, tre av dem ringarna gavs till alverna, sju stycken gavs till dvärgarna och nio stycken gavs till människorna.  I dessa ringar fast kraften och viljan att styra alla raser, men dem alla blev lurade, eftersom ännu en ring tillverkades. Ringen tillverkades i landet Mordor, i Domedagsbergets eldar som smiddes av mörkrets herre Sauron. Ringen tillverkades för att styra alla dem andra ringarna. Ingen annan kan styra ringen då Sauron ingöt sin grymhet, illvilja och hans önska att dominera allt levande.

Sauron dödades i kriget av Isildur, och ringens nya ägare var funnen. Ringen försvann och var försvunnen i tusentals år tills Gollum hittade den, som sedan togs av Bilbo. Frodo ärver sedan ringen av Bilbo och ska försöka förstöra ringen. Men för lyckas med det så måste Frodo föra ringen till Domedagsberget i Mordor där ringen smiddes, som är den enda platsen att förstöra den. Med hjälp av Sam, Merry, Pippin och många mer beger han sig mot sitt farofyllda äventyr.

Jag gillade verkligen den här boken, då den har en mycket bra handling. Beskrivningarna på miljön och karaktärerna är väldigt utförligt gjort, så man får en riktigt bra blick om hur de ser ut. Vilket jag tycker är utmärkt och det gör boken betydligt bättre. Nackdelar med boken är att den kan vara lite svår att läsa för den har många svåra ord och meningar, då boken har ett gammalt talspråk. Jag rekommenderar denna bok starkt.

Betyget blir 8/10
Originaltitel: The Fellowship of the Ring

Antalsidor: 481