Recension: Kråköns hemlighet

Kråköns hemlighet skulle jag säga är en ganska lättläst bok för ungdomar i 10-15 års åldern. Boken är skriven av Veronica Wägner som bland annat vunnit Rabén & Sjögrens pris för bästa ungdomsdeckare 1993 med sin bok Flyg för livet! Boken handlar om Felix som älskar att paddla till en ö som kallas Kråkön. På denna ö får han vara sig själv utan allt tjat från sin lillasyster.

En dag stöter Felix på en tjej på ön. Ditte brukar även hon paddla till ön för att komma bort från allt tjat från hennes äldre bröder. De båda kommer väldigt bra överens och blir snabbt vänner. Felix och Ditte har superroligt tillsammans, tills de en dag gör en hemsk upptäckt och några dagar senare, efter ett oväntat möte, råkar illa ut.

När de båda är på ön brister det ut en hemskt oväder. De båda bestämmer sig för att övernatta på ön, men detta beslut får de snabbt ångra.

Jag gillade den här boken. Den har en spännande och strikt handling och när du läst en bit så får boken en plötslig vändning och du vill inte sluta läsa. Huvudpersonerna i boken är yngre än vad jag är, men jag kan ändå förstå mig in i deras situationer och föreställa mig. Boken handlar mest om Felix och Dittes äventyr, men även om kärlek vid sidan av. Jag kan rekommendera denna till dem som gillar spännande, lite mer lättlästa böcker!

/Tjej i 9:an

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sommarboktips: Kära dagbok (jag hatar dig)

Recension: Mörkt svek

Boktips: Pojken på bergets topp