Recension: Vit som snö


Vit som snö är skriven av den finska författaren Salla Simukka. Det finns två andra böcker i den hyllade spänningstrilogin, Röd som blod och Svart som ebenholts.

Boken handlar om Lumikki Andersson som åker ensam till Prag, där hon träffar på en tjej som påstår vara hennes halvsyster. Lenka som hon då heter, bor redan i Prag och ber om att få prata med Lumikki. Det visar sig att de har samma pappa. Lumikki blir sedan indragen i nåt som hon inte förväntat sig.

Lenka var hela tiden nervös och ville inte prata för mycket om sin familj, Lumikki blir misstänksam men fortsätter träffa henne ändå. Det är då hon blir indragen i en sekt där hon planerar sitt självmord.

Jag gillade boken för det händer ganska mycket redan i början av boken. Den är inte allt för svår att läsa men den är ganska tjock så jag skulle inte rekommendera den om du inte gillar tjocka böcker. Men boken i sig var spännande att läsa just för att de hände mycket jag gillar riktigt spännande böcker som inte blir uttråkande.

Jag ger boken 6/10 i betyg.

// Viktoria

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sommarboktips: Kära dagbok (jag hatar dig)

Recension: Mörkt svek

Boktips: Pojken på bergets topp