Recension: Hjärtlös


Jag har läst boken Hjärtlös som är skriven av Petrus Dahlin. Boken handlar om tonåriga Maia som flyttar ifrån sitt liv i Stockholm till New York. Maias föräldrar har alltid uppfostrat henne till att aldrig ge upp och dem är noga med att hålla en stark fasad. Hennes pappa Johan jobbar på ett labb och är som person väldigt driven och målinriktad. Han kan i vissa perioder sova på jobbet för att kunna lösa ett visst problem. Maias mamma Malin jobbar inom sjukvården vilket tar en stor del av hennes liv. Eftersom båda hennes föräldrar jobbar väldigt mycket blir hon till största del själv hemma i lägenheten. På våningen under bor Darla som är en väldigt sur och hemlighetsfull dam. I lägenheten finns ett låst hörnrum som Maias föräldrar är väldigt bestämda med att hon inte får gå in i. Efter ett tag börjar hon höra konstiga ljud, som om hon inte är ensam.

Jag tycker att Hjärtlös var en väldigt bra bok. Enligt mig är det en bok åt skräckhållet. Jag gillade framförallt att den hela tiden var verklighetstrogen vilket höjde spänningen ytterligare. Man kunde verkligen leva sig in i boken och man blev helt fast. Jag tycker att det hände lagom mycket hela tiden så man enkelt kunde hänga med. Den är uppbyggd på ett väldigt bra sätt då spänningen alltid fanns kvar vilket jag tycker är extra viktigt i en sådan typ av bok. Boken hade dessutom ganska korta kapitel vilket jag tycker gjorde boken enklare att läsa. Annars kan det lätt bli att den känns tung och jobbig. Jag kan verkligen rekommendera denna bok, jag tror de flesta skulle tycka om den.

Betyget blir 10/10.

//Tjej i nian

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sommarboktips: Kära dagbok (jag hatar dig)

Recension: Mörkt svek

Boktips: Pojken på bergets topp