Recension: I den innersta kretsen


Jag har läst boken I den innersta kretsen som är en kriminalroman skriven av Viveca Sten.

Många personer befinner sig på Sandhamn och havet är fullt med båtar, alla är där för att se starten på Europas största havskappsegling Gotland Runt. När startskottet går ligger en stor Swanbåt längst fram och många tror att det är den som kommer att vinna men plötsligt tappar den fart. Mannen som styr båten har blivit skjuten och dör omedelbart. Kriminalinspektören Thomas Andreasson som satt i en båt i publiken är snabbt framme vid Swanbåten. Den som har blivit skjuten är den kända advokaten Oscar Juliander och vice ordförande i kungliga svenska segelsällskapet.

Man får följa utredningen på Sandhamn, Thomas och hans kollegor får reda på att det finns både hemligheter och lögner i Julianders liv. Thomas tar hjälp av sin barndomsvän Nora, som bor på Sandhamn, för att försöka lösa mordet. Efter ett tag mördas yttligare en person inom seglar sällskapet.

Boken var inte så bra som jag trodde, jag har sett tv-serien och tyckte den var väldigt bra därför blev jag besviken när jag läste boken. Den var inte lika spännande och handlingen föll mig inte i smaken. För att vara en vuxenbok så var den väldigt lättläst och det var lagom långa kapitel.

Den får betyg 5/10

// 15 årig tjej

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sommarboktips: Kära dagbok (jag hatar dig)

Recension: Mörkt svek

Boktips: Pojken på bergets topp