Warcross

Jag läste Marie Lus Legend-serie med stor behållning när den kom för några år sedan (serien består av Legend, Prodigy och Champion) men sen blev det aldrig av att läsa Den unga eliten. Nu har jag kastat mig över Warcross, som kom 2018, i stället. Och den känns riktigt bra!

Boken handlar om Emika Chen som bor i New York. Hon har inga pengar, är på väg att bli vräkt från sin lägenhet och försörjer sig som prisjägare. Hon fångar efterlysta människor och lämnar över dem till polisen mot betalning. När hon hittar en efterlyst man tror hon att alla ekonomiska problem är lösta, men enligt systemet hann någon annan före med att anmäla att de hittat personen, så hon får inga pengar. För att fly från problemen kollar hon Warcross; tävlingsmatcher i ett datorspel som de flesta är uppkopplade till. Dessutom försöker hon hacka sig in i en pågående match för att stjäla en power up som hon hoppas kunna sälja vidare, men blir upptäckt. Och anlitad som spion för att hitta en läcka i säkerheten. Men är allt vad det verkar vara?

Marie Lu har hunnit skriva ett gäng romaner nu. Jag tycker direkt att det känns att hon är mer erfaren än när jag läste Legend; språket flyter direkt, hon verkar ha en bra vision om var hon vill att historien ska ta vägen nånstans. Det här är bra sci-fi helt enkelt!

Andra och avslutande delen Wildcard kommer på svenska i maj.

//Björn

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sommarboktips: Kära dagbok (jag hatar dig)

Recension: Mörkt svek

Boktips- En sekund i taget