Augustpriset 2016

Jag lyckades vara borta med jobbet samtidigt som Augustpriset delades ut, så det här inlägget kommer någon dag försent. Augustpriset i barn- och ungdomsboksklassen gick i år till Ann-Helén Laestadius för boken Tio över ett. Den fick priset med motiveringen:

"I Kiruna ställer Maja klockan på tio över ett varje natt, lagom till de nattliga gruvsprängningarna. Hon måste kunna rädda familjen om det värsta skulle hända och allting rasar. Ann-Helén Laestadius ungdomsroman är en berättelse om att gå runt med en konstant rädsla för att tillvaron ska rämna. Det handlar om sorgen inför en bygd i förändring, om samhällsengagemang och kommunalpolitik, men också om nära vänskap och kärlek. Med driv i språket flätar Laestadius samman plats, politik och psykologi."

Jag har läst boken och tyckte bra om den. Just att flytten av Kiruna verkligen är något som händer gör den bara mer intressant. Laestadius är väldigt bra på att fånga just Majas oro för vad som händer, jag som läsare känner verkligen att Maja tar på sig för mycket ansvar själv och jag vill verkligen att det ska sluta bra för henne. En värdig pristagare!

//Björn

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sommarboktips: Kära dagbok (jag hatar dig)

Recension: Mörkt svek

Boktips- En sekund i taget