Recension: Persist, av Melvin Burgess

Persist är en bok om ett tufft ämne. Den handlar om Marianne, som ligger i koma. Medan hon ligger där tänker hon, känner en del, minns saker ur sitt liv. Hennes mamma finns vid sjuksängen och väntar på att hon ska vakna. Mamman vägrar lämna Mariannes sida.

Det här är en ganska kort bok, men den hinner gå igenom många känslor. Man ser historien ur två perspektiv: dels följer en mamman som väntar på att dottern ska vakna upp, dels följer en dottern som kanske, kanske inte är på väg att vakna igen.

Jag tycker att den här boken är okej. Det är intressant att få följa båda perspektiven i historien. Men eftersom boken är så kort så hinner en knappt lära känna karaktärerna. Jag som läser vill att Marianne ska vakna upp, men jag vet inte riktigt vem Marianne är, om den förklaringen
säger någonting. Boken hade behövt vara lite längre så jag hade lärt känna både Marianne i koman och hennes mamma. Och jag hade velat få veta mer om det som hänt, som gjorde att de hamnade på sjukhuset.

Så om jag ska sammanfatta det så tycker jag att boken är bra, men lite för kort. Jag vill ha mer!

Betyget blir 5/10

//Björn

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sommarboktips: Kära dagbok (jag hatar dig)

Recension: Mörkt svek

Boktips: Pojken på bergets topp