Sommarläsning del 3 - Det här läser jag i sommar

Terminen hastar mot sitt slut, snart breder sommarlovet ut sig, förhoppningsvis med mycket sol och glada skratt.

I sommar tänkte jag försöka hinna läsa en del böcker. Här är några av dem som jag kommer att sätta tänderna i under sommarmånaderna.

Mats Wahl har skrivit första boken i en ny serie som heter Blodregn. Första boken heter Ryttarna och handlar att Sverige upplevt en stor miljökatastrof som totalt ritat om kartan. Polis och militär ställs mot en framväxande motståndsrörelse. Några ungdomar hamnar mitt i händelserna. Jag brukar tycka sisådär om Mats Wahls böcker, men jag vill ge den här en chans eftersom framtidsskildringar hör till min favorittyp av böcker att läsa (älskar Hungerspelen, Legend, Divergent med flera).

Camilla Lagerqvists bok Uppdraget utspelar sig 1943, under Andra världskriget. Boken handlar om Maja, kriget inte är så långt borta från henne som hon först trodde. När nazisterna jagar motståndare bestämmer hon och några vänner sig för att hjälpa till att gömma nazisternas motståndare.

Nästa bok jag hoppas hinna läsa är Skuggan av Anna av Rebecca James. Boken utspelar sig i Australien. Tim får hyra ett rum som ligger perfekt - det är nära både till jobbet och stranden. Men kvinnan han hyr av, Anna, har ett oklart förflutet som gör sig mer och mer påmint. Jag gillade verkligen Rebecca James bok Sanningen om Alice som kom för några år sedan, och jag hoppas att den här boken blir en lika bra läsupplevelse!

En ny bok av Neil Gaiman är alltid välkommen hos mig. Han är en av mina absoluta favoritförfattare, som aldrig tvekar att blanda realism med magi och fantasy. Hans senaste bok som översatts till svenska är Oceanen vid vägens slut, som handlar om en man som beger sig tillbaka till stället där han växte upp. Han minns hur det var när han var sju och bodde där med sin mamma, mormor och Lettie. Märkligt nog finns mamman och mormodern kvar,
och de har inte åldrats. Lettie, däremot, är försvunnen.

Agnes Hammers bok Näthat blues handlar om mobbning på sociala medier, och vad det får för konsekvenser. Jag är spänd på att läsa den här boken, eftersom jag inte vet så mycket om författaren bakom boken. Ibland kan böckerna man vet minst om visa sig vara de häftigaste att uppleva.

Ewa-Christina Johansson har kommit ut med en ny bok som heter 20 över 7. Den verkar riktigt lovande. Boken handlar om Ludde, som inte tror på att
hans kusiner brunnit inne när en lada tagit eld och brunnit ner. Han blir indragen i en riktig härva. Och vad betyder egentligen "20 över 7", som
någon ristat in i en planka?

Till slut vill jag försöka hinna läsa om en bok som jag läste för många år
sedan, som jag tyckte riktigt bra om. Det är Philip K. Dicks science fiction-roman Blade runner. Boken handlar om Deckard, som jagar människo-liknande robotar som försöker smälta in i samhället. Boken blev film redan
på 1980-talet. Den filmen är också riktigt bra, ett filmtips till sommar-kvällarna.

Jag vill även läsa en annan av Philip K. Dicks böcker, Palmer Eldritch tre stigman, en bok om en framtid där jorden är för varm att leva på. Istället skeppas människorna till Mars, där det inte finns mycket att göra, annat än att ta en drog som ger ett lyckorus. Som sagt så är dystra framtidsvärldar en favoritgrej för mig att läsa om...

Hoppas några tips kan passa just dig. Jag vill passa på att önska alla en
underbar sommar!

Vänliga hälsningar
Björn




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sommarboktips: Kära dagbok (jag hatar dig)

Recension: Mörkt svek

Boktips- En sekund i taget