Boktips - Rör mig inte

Rör mig inte av Tahereh Mafi. Första delen i fantasyserien om Juliette. 

 
Förlag: B. Wahlströms

Juliette ä isolerad, både fysiskt och psykiskt. Hon är inlåst och bortglömd. Slängd i en cell för ett brott hon inte kunde rå för. Juliette har nämligen en förbannelse, alla hon rör vid skadas… eller dör. Ensam i sin cell försöker hon att hålla sig vid liv och vid sina sinnens fulla bruk. 


Tills en dag när någon annan släppt in i hennes cell. En kille, men inte vilken kille som helst. Vad är oddsen för att hennes nya cellkamrat är just Adam. Den enda som någonsin brytt sig om henne, den enda som hon någonsin brytt sig om. 


Men självklart är det ingen slump. Det är bara et första steget i en plan för att göra henne till ett mänskligt vapen. Men Juliette tänker inte gå med på det. Hon vägrar att låta sig utnyttjas. Och nu har hon en bundsförvant i Adam.


Boken är skriven på ett otroligt vackert sätt som visar hur Juliette ser på världen, tänker och känner. Genom hennes ögon får vi veta mer om världen hon lever i, som är en hemsk version av vår egen framtid. Vi får också veta mer om Juliette själv och om hur hennes viljestyrka kan göra en förbannelse till en fördel. För hon är inte ond, trots vad hon kan göra. Och verklig styrka ligger i att vara godhjärtad, trots att det är så mycket lättare att skada. 

Serien fortsätter i Rädda mig inte, Sätt mig i brand, Frukta mig, Trotsa mig och Följ mig.



Trevlig läsning!


//Therese, skolbibliotekarie

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sommarboktips: Kära dagbok (jag hatar dig)

Recension: Mörkt svek

Boktips- En sekund i taget