Bokrecension - Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

Jag har läst boken ”Miss Peregrines hem för besynnerliga barn”, skriven år 2011 av Ransom Riggs.
Det är en bok tillhörande fantasy/skräck genren. Den blev filmatiserad 2016 och filmen blev väldigt
populär. Den här boken är första delen av en serie på fem böcker.

Förlag: Rabén & Sjögren

Den tar ett tag att komma in i och har en lite seg start men historien byggs upp väldigt bra ändå.
Boken handlar om en kille som heter Jakob. Jakob är 16 år gammal och har en väldigt bra relation
med sin farfar. När Jakob var liten hade hans farfar berättat historier om sitt liv när han flydde från
kriget i sitt hemland. Historierna handlade om att farfadern hade kommit till ett barnhem på en ö. På
barnhemmet påstod han att det fanns barn med speciella krafter. En dag så dör Jakobs farfar och Jakob märker något märkligt med hans död. En tid senare bestämmer sig Jakob för att reda ut farfaderns död och åker till ön som han fått höra om så många gånger i sitt liv. När han kommer dit märker han att farfars historier kanske inte bara var påhitt och historier.


Jag rekommenderar den här boken för att den var lite mer än det vanliga och speciell på sitt eget sätt.
Det var en väldig bra bok och jag skulle nog säga att jag aldrig har läst något liknande innan. Jag fick
lite spänning i den även fast att jag såg filmen först. Den gav mig en lite rysningar när jag läste den. I
boken finns även fotografier som författaren inspirerats av vilket höjer stämningen i boken ännu ett
snäpp.


Betyg: 4/5


Matilda, åk. 9

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sommarboktips: Kära dagbok (jag hatar dig)

Recension: Mörkt svek

Boktips: Pojken på bergets topp