Min sommarläsning (typ)!


Sommarlovet är snart här! Ändlösa lata dagar och förhoppningsvis en massa sol och annat trevligt! Jag brukar göra en lista inför varje sommar med böcker jag vill läsa under ledigheten. Jag brukar aldrig hinna läsa alla, ibland händer det så mycket annat att ingenting blir läst. Ibland läser jag helt enkelt helt andra böcker och glömmer bort listan. Men, får jag önska kommer jag tillbaka i höst och har läst följande böcker:

1. Grisha-trilogin, av Leigh Bardugo (I ljusets makt, Stormens öga och Ur askan)
Det här ser ut som en bra fantasy-trilogi. Böckerna har fått bra recensioner, och nu när den sista boken har kommit känner jag att det är dags att hugga tag i de här böckerna.

2. Utpost, av Ann Aguirre
Del 2 i serien "Razorland" och uppföljare till Enklav. Den första boken var bra och gav en bild av en mörk framtidsvärld där isolerade grupper under jord försöker överleva. Huvudkaraktärerna, som kallas Spader Två och Tålig, blir förvisade till den obarmhärtiga Ovansidan. Jag vill veta hur det går för dem!

3. Ett hål om dagen, av Louis Sachar
Boken om den otursförföljde Stan Yelnats, som skickas till ungdomsanstalten Camp Green Lake och där får börja gräva hål, ett om dagen, för att bli bättre människor, har just kommit i nytryck. Då är det dags för mig att äntligen läsa den här boken, som har legat på min "att läsa"-lista i flera år!

4. Korpringarna-trilogin del 2 och 3 (Röta och Kraften)
Jag tyckte om den första delen i trilogin, Odinsbarn, och borde därför ägna en del av sommaren åt att läsa del 2 och 3. Den första delen var riktigt bra fantasy med fornnordiska övertoner. Jag hoppas att författaren Siri Pettersen håller stilen hela vägen igenom!

5. Så har jag det nu, av Meg Rosoff
Meg Rosoff fick i år motta ALMA-priset till Astrid Lindgrens minne. Det gjorde mig nyfiken på henne; jag hade inte läst något av henne tidigare. Men jag är glad att jag kollade upp henne! Jag har läst Justin Case och Älgbarnet, båda är väldigt annorlunda historier (som av någon anledning får mig att tänka på John Greens böcker). Nu vill jag sätta tänderna i Så har jag det nu, om Daisy, som skickas från New York till släktingar i England. Där blir hon bra mottagen, men allt slås sönder när krig utbryter. Så har jag det nu var Meg Rosoffs debutroman, jag hoppas på en lika bra läsupplevelse som de övriga böckerna.

//Björn

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sommarboktips: Kära dagbok (jag hatar dig)

Recension: Mörkt svek

Boktips- En sekund i taget